maandag 7 austus 2023

8 augustus 2023 - Midpines, Verenigde Staten

En alsof onze trip al niet perfect genoeg was is het beste blijkbaar voor het laats bewaard gebleven ; Het bezoek aan Yosemite is echt het mooiste (park) dat we hebben bezocht.

Gisteren al geconfronteerd met de unieke setting van dit natuurschepsel, maar vandaag pas echt gezien en meegemaakt waarom dit park zo beroemd is.

De dag begon wel een tikkeltje chaotisch. Eerst te laat voor  het ontbijt in onze Lodge dus met lege maag richting Yosemite.

Onderweg gelukkig wat proviand kunnen inslaan voor onze eerste stop in het park “Swinging bridge Picnic area”.

De naam zegt het al Picnic maar in wat voor een setting!?.

Vandaag verkennen we de Valley van Yosemite en dat betekent dat je wordt omringd door machtige bergen, veel groen, watervallen en meertjes die zo uit een sprookjesboek lijken te zijn gekomen.

Is er dan niks op aan te merken? Jawel de enorme drukte in het park. Alle parkeerplaatsen zijn vol en overval fietsen, hiken of rijden mensen.

Ons plan om vandaag een fiets te huren om zo nog een beetje actief op het eindelan de vakantie de Valley te verkennen wordt bij de eerste Bike rental gemoord ; overal zijn alle fietsen verhuurd. Damn!

Misschien morgen weer. Daar hebben we geen tijd voor dus overschakelen naar plan B ; wandelen. Maar na een tocht van 45 minuten naar het eerste highlight “Yosemite Falls” wordt duidelijk dat we dit niet de hele dag kunnen volhouden. Te grote afstanden en de 35 graden werken dan natuurlijk ook niet mee.

PLan C shuttle bus ? nope te druk plan D dan maar. Zelf met de auto overal stoppen blijkt uiteindelijk de juiste keuze te zijn.

En dan zien we pas echt wat een unieke omgeving en ervaring dit Yosemite is. De zogenaamde Valley view is adembenemend . De beroemde El Capitan ( bij het zien van deze berg komen direct de beelden van de docu “Free Solo” op het netvlies**) aan de ene kant en de waterval aan de andere bezorgt ons allen een gevoel van …. nederigheid dat we dit mogen zien en meemaken.

Na nog een aantal prachtige uitkijkpunten verlaten we rond 18.00 uur het park. Terug naar ons basic kamp. Na een heerlijke pasta maaltijd sluiten we de trip min of meer af.

Morgen nog enkele uurtjes chillen ergens aan een riviertje iets verderop en dan de 3 uur trip naar San Francisco. Overmorgen zit het erop.

Ik vond het superleuk om dit blog te schrijven en zo veel leuke reacties erop te krijgen. Ik ga er denk ik als ik thuis kom gewoon mee door. Dus vanaf volgende week verhalen en belevenissen van Patiënten die ik die dag heb gehad haha.

En om in goed Nederlands mee af te sluiten : It was a truly blessing family trip.

** Trailer van de Free Solo docu : Deze jongen klimt de enorme berg die we vandaag hebben gezien op zonder touw of andere zekering. https://www.youtube.com/watch?v=urRVZ4SW7WU

1. Erik:
    8 augustus 2023
    Geen beren gespot? Zal het wel te druk voor zijn geweest.

Goede terugreis alvast en succes met de jetlag ;)
  2. Oma&opa:
    8 augustus 2023
    Nog ‘n paar keer reageren en dan zit’t er voor ons ook erop jammer, maar ja we gaan dan maar op vacantie, trouwens die waterval waar jullie nu zijn die had ik laatst ook gezien , maar ik ben nog altijd te weinig amerikaan voor precies te weten of die op jullie route past,maar jullie zijn er nu gelukkig ik vond dat ‘n prachtig park nu nog ff genieten op z’n Amerikaans en weer deel nemen aan europese ,,sleur’’ maar met af en toe ‘n festivalletje er tussendoor valt het best mee hier